Tuesday, 6 December 2011

Khinzir Itu Halal?

Mesti korang xdapat terima kan statement camni terutama bagi yang beragama Islam, yelah...dalam Al-Quran telah dinyatakan yang anjing dan babi aka khinzir adalah haiwan yang haram disentuh...kalau dimakan lagilah (BKB memang xsanggup nak telan...kalau darurat pon BKB fikir dekat 100 kali). Kalau kita tengok skank,kerajaan terutama pihak Jakim sendiri telah menitik beratkan sal nie...mungkin kerana produk yang berasal dari khinzir telah banyak digunakan di Malaysia terutama dalam industri pemakanan.

Macam2 produk di pasaran yang boleh membuatkan umat Islam ragu untuk makan...bagi BKB lah,kalau bendatu dah kita rasa ragu2 bek kita xyah makan, minum @ menggunakan...ia boleh menyebabkan berdosa @ haram jika sesuatu benda tu kita xyakin dengan asal usulnya (nenek korang pon de cakap macamtu gakkan). Kan de kes yang berlaku dalam penggunaan kek lapis Sarawak...butter yang digunakan didalam pembuatan kek lapis kebanyakkan menggunakan Golden Churn Butter. Kerana GCB telah disahkan Jakim mengandungi campuran khinzir.
Tetapi kita xboleh menganggap yang semua pembuat kek lapis kat Sarawak menggunakan GCB sebagai bahan adunannya....hanya sesetengah pembuat sahaja yang menggunakannya.

Ada juga kajian yang mengatakan yang babi nie mempunyai bakteria @ kuman yang memudaratkan serta boleh membahayakan kesihatan....tapi bendatu BKB xboleh nak sahihkan betul ke x....tapi apa yang kita tau yang khinzir nie mempunyai pelbagai kegunaan...dari semua bahagian khinzir dapat digunakan....dalam perubatan mahupun makanan....kenapa mereka banyak menggunakan khinzir, ini kerana kos bahan yang menggunakan khinzir lebih murah berbanding lembu seperti pembuatan gelatin. Salah satu sebab juga kerana umat Islam telah diharamkan menggunakan khinzir tetapi disebabkan kebanyakkan industri di luar sana dipelopori oleh bukan Islam...ini menyebabkan mereka mempunyai kuasa dan peluang nak wat macamtu kan.
 Kerana makanan yang haram boleh menyebabkan kita gelap hati terutama dalam beribadah pada Allah.

Tetapi khinzir itu haram kerana ia adalah perintah Allah dan kita perlu mengikutnya walaupun khinzir itu sendiri mempunyai banyak kelebihan dan manfaat, korang boleh tengok pelbagai kegunaan khinzir....dari bahagian luar khinzir hingga dalam tubuh khinzir seperti lemak dan perutnya. Sampai kita rasa yang khinzir nie betul2 bermanfaat untuk manusia.




Cuba kita kembali pada Pencipta kita iaitu Allah, kenapa Allah haramkan khinzir nie.....bagi BKB ia adalah ujian untuk kita....walaupun khinzir nie banyak kegunaannya tapi Allah ingin melihat adalah kita dapat menahan diri dari menggunakan binatang tersebut...kerana ini adalah perintah Pencipta kita, kenapa kita nak membantah kerana kita xde hak untuk membantah perintah Allah...kita kerdil dan Dia Agung untuk segala2nya...kita boleh ambil ikhtibar dari cite Nabi Adam dan Hawa yang telah mengingkari perintah Allah memakan buah khuldi....Allah telah menjatuhkan Mereka ke dunia kerana sebelum ini telah berada di Syurga dan cuba jadikan Nabi Ibrahim yang diperintahkan oleh Allah menyembelih anaknya Nabi Ismail...Nabi Ibrahim tetap mengikut apa yang disuruh oleh Allah kerana baginda tahu ini adalah perintah Allah...tapi di saat Nabi Ibrahim ingin menyembelih anaknya...Allah telah menukar kepada kibas...kerana Allah ingin menguji ketaatan Nabi Ibrahim.

Jadi untuk kita melanggar perintah Allah dalam penggunaan khinzir...kita memang xlayak kerana Nabi yang memang telah dijanjikan syurga untuk Allah pon boleh mengikut perintahNya walaupun terpaksa menyembelih anak sendiri.

4 comments:

  1. walau macam mana skali pun banyak kegunaan babi ni tp saya rasa bakteria yang ada pada babi ni lebih banyak dari kelebihan yang ada pada babi ni. wallahualam la tapi apa yg saya tahu, bakteria pd babi tak mudah nk mati. sbb tu la bnyak timbul pnykt.sekdr nk brkongsi je..

    ReplyDelete
  2. hihihi...yep..BKB pon de dgr gk y cacing dlm daging khinzir tu xkan mati wlaupn dh smpai thp didih...stp Allah cipta de kebaikkan dan kburukn..tq cz bg komen y bernas

    ReplyDelete
  3. Kajian menunjukkan dalam babi terdapat sejenis bakteria . Dan dalam ALQURAN telah menyebut tentang dalil pengharamannye .

    ReplyDelete
  4. yep...tapi de gak orng y sanggup pegang kn...ewww...geli...lebih2 lg baby khinzir(BKB dah naik bulu roma dh nie)....dan setiap y haram de sebabnya

    ReplyDelete