Wednesday, 7 December 2011

Botol Pengganti Mentol

BKB tau benda nie dah lama....tapi tadi BKB tengok kt berita yang kat Kenya pon dah guna botol sebagai lampu. Kalau korang nak tau, penggunaan botol sebagai lampu nie mula2 banyak digunakan di Filipina... kat video kat bawah nie pon yang kat Filipina...kalau kat6 Malaysia wat bendani...lingkup TNB nanti hahaha. Di kawasan Filipina tu bukan kat semua tempatlah....tapi de sebahagian kampung @ penduduk yang kawasan diorang xde bekalan elektrik yang mencukupi....sampai diorang terfikir alternatif lain untuk mendapatkan sumber bekalan cahaya di rumah terutama pada waktu malam ( korang jangan fikir plak yang botol nie boleh kuar elektrik...korang nie mana boleh caya,nanti g wat cas hp kt botol hihihi).

Nama pengusaha botol lampu nie ialah Pakcik Demi...pakcik nie bukanlah de pangkat prof ,prof.madya ke...pangkat die ayah kepada anak dan pakcik kepada anak sedara die je hahaha(orang bijak pandai kat luar sana de leh cipta camnie). Pakcik kat sana orang panggil Solar Demi...kira pengganti Prof.Demi lah...so jadi Solar Demi....asalnya Solar Demi nie die kesian kat orang kawasan perkampungan tersebut untuk menggunakan lampu kalimantan sebagai sumber cahaya pada waktu malam....die pon terfikir idea tersebut. Korang tengok pic kat bawah nie...teruja giler nenek nie coz umah die dah de lampu ( BKB rasa nenek nie dah kena upah kot)


Camna cara die wat botol nie jadi lampu memang mudah....semudah ABC hihihi...kos yang memang murah dah bertahan lama...kat sana harga lampu kalimantan pon dah mahal...kalau nak bayar bil elektrik tiap2 bulan lagi lah diorang xmampu. Solar Demi nie juz menggunakan botol,botol coke @ pepsi pon boleh tapi air coke dalam tu minumlah dulu...lepastu menggunakan air biasa aka air paip lah...bersih sikit...jangan mandai2 nak guna air sungai ye...lepastu campuran peluntur....

Solar Demi nie dah pasang botol lampu di kawasan tersebut lebih kurang 600 lebih dah...banyak giler kan...Gua respect sama lu pakcik Demi...teruskan usaha murni anda.


p/s: selalu silap je taip Solar Demi jadi Demi Moore hehehe...

No comments:

Post a Comment