Sunday, 6 November 2011

Selamat Hari Raya Aidiladha

Tidak terlewat BKB nak ucapkan Selamat Hari Raya Aidiladha,Rasanya klu y blik kg seblh utara @ pantai timur confirm2 jem,mmbr BKB de bgthulh lebih2 lgi klau qlate,dgr kta kt sana lg meriah,btul ke hihihi...klau de sape2 y baca entry BKB ni kongsilh cmna perayaan kt sna kn...kalau Syawal biasanya sebulan lh raya cz sebulan puasa kn,tp de gk yang smpai terlebih bulan Syawal pon de lg umh terbuka.

Korang tau x ape y menyebbkn adanya Hari Raya Aidiladha ni,kalau kt sekolah dulu y bljr sirah Nabi confirm tau kn tp de gk y igt2 lupakn,oklah BKB nk cite lh serba sedikit ye...sambutn Aidil Adha dibuat utk memperingati kisah Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail,Nabi Ismail ni ialah anak kpd Nabi Ibrahim...telaga zam-zam yang berada di Mekah tu jg dibuat oleh Nabi Ismail masa kecil lg,telaga itu berasal dari mata air y digali menggunakn telapak kaki Nabi Ismail.Oklah...berkaitan cmna telaga itu terjadi korang blh cri nnt,BKB jz nk bgth cmne qorban nie trjadi.Nabi Ibrahim telah diperintahkan oleh Allah S.W.T utk menyembelih anaknya iaitu Nabi Ismail,apbila baginda dpt thu yang Allah memerintahkn demikian,Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail sedikit pon xmembantah kerana ini arahan dati Allah.Apabila Nabi Ibrahim ingin menyembelih Nabi Ismail,Allah telah menukarkn Nabi Ismail dgn kibas,Allah sengaja ingin menguji betapa taatnya baginda terhadap perintah Allah.

Berdasarkan sirah Nabi berikut,Nabi yang Allah memang membri jaminan masuk syurga pon takut pada perintah Allah,ttpi kita hanya wt xtau je kn & anggp ia x salah.Apabila kita telah melanggar perintah Allah ini brmakna kesalahan y amat besar telah kita wt.

Begitulah apabila kesalahan y kita wt trhadap orang lain,cpt2lah minta maaf kerana utk meminta kemaafan dari manusia lebih ssh drp meminta maaf dgn Allah.Begitu juga dgn kedua ibu bapa kita,lagi lh besar pengorbanan diorang kt kita...lg lh xpatut kita melakukan dosa @ kesalahan trhadap kedua parents kita kn...

Arinie de sape2 wat qurban ke,baguslah kalau camtu,de rzki lebih kita kna gak sedekahkn pda org len,klau Bulan Ramadhan kita de byr zakat kn,ni samalah,ia adalah utk bg kesenangan pada org y susah,kalau dulu susah nk tgok org mkn daging,harga daging pda masa dulu mahal tau,skank nak cari orng y layak terima daging qurban plak susah,kira negara kita nie kebanyakkan penduduknya dpt merasai apa org lain rasa.

Kalau korang igt lagi,de satu iklan yang hari Raya Puasa,tp kena gaklah,de lembu kan,leh qurban,tapi iklan nie byk pengertiannya,lebih2 lgi pengorbanan seorang anak utk mendapatkan apa yang ibunya nak walaupun agak mustahil...korang layanzzzzzz ye.


Published with Blogger-droid v2.0.1

No comments:

Post a Comment